آنچه باید در مورد درموپاتی دیابتی بدانید

درموپاتی دیابتی نوعی بیماری پوستی است که به طور معمول در افراد مبتلا به دیابت در قسمت پایینی پاها ظاهر می شود. بعضی اوقات ممکن است افراد از این بیماری به عنوان لکه های رنگی روی استخوان ساق پا یا لکه های براق یاد کنند.

این لکه ها ممکن است به طول زمان بیایند و بروند، و به طور کلی علائمی ایجاد نمی کنند. اگرچه درمان خاصی برای مدیریت درموپاتی دیابتی وجود ندارد، اما مدیریت دقیق دیابت ممکن است به جلوگیری از این عارضه و سایر عوارض کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل، علائم و درمان درموپاتی دیابتی به مطالعه ی این مقاله ادامه دهید.

علل

درموپاتی دیابتی در افراد دیابتی شایع است. برآوردها از شیوع آن متفاوت است، اما تحقیقات منتشر شده در مجله انگلیسی دیابت و بیماری های عروقی، نشان می دهد که تا 55٪ از افراد دیابتی ممکن است این ضایعات پوستی را داشته باشند.این لکه ها بیشتر در افراد بالای 50 سال و کسانی که مدت طولانی تری به دیابت مبتلا هستند، شایع است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. این بیماری مسری نیست، به این معنی که از فردی به شخص دیگر سرایت نمی کند.

انجمن دیابت آمریکا خاطرنشان می کند که دیابت می تواند در رگ های خونی کوچک تغییراتی ایجاد کند و این تغییرات ممکن است به موارد پوستی مانند درموپاتی دیابتی منجر شود.

با این حال، علت دقیق ضایعاتی که در درماتوپاتی دیابتی ظاهر می شود، ناشناخته است. محققان نظریه های مختلفی را برای توضیح ظاهر آنها پیشنهاد کرده اند، از جمله آسیب گرمایی در منطقه، ترمیم کندتر زخم به دلیل کاهش جریان خون در منطقه و تخریب عصب.

همچنین ممکن است ارتباطی بین درماتوپاتی دیابتی و سایر عوارض دیابت وجود داشته باشد.به عنوان مثال، در یک مقاله مروری آمده است که در افراد مبتلا به درموپاتی دیابتی احتمال ابتلا به آسیب چشم، عصب یا کلیه به طور قابل توجهی بیشتر از افراد فاقد این بیماری است. نویسندگان اذعان می کنند که تحقیقات دیگر با این یافته ها مغایرت دارد.با وجود یافته های مختلف تحقیقاتی، پزشکان ممکن است درماتوپاتی دیابتی را به عنوان شاخص احتمالی برای سایر مشکلات بهداشتی ببینند و فرد را از نظر وجود سایر عوارض دیابت بررسی کنند.

علائم

درموپاتی دیابتی ممکن است خود به خود به صورت لکه های رنگی بر روی پوست استخوان ساق پا، معمولا در هر دو پا ظاهر شود.

این لکه ها ممکن است در ابتدا کمی صورتی، برنز و یا بنفش باشند و در هنگام لمس کمی پوسته پوسته شوند. ممکن است لکه ها با فرورفتگی جزئی در مرکز ظاهر شوند.

بعد از مدتی لکه ها پیشرفت کرده و قهوه ای و گرد یا بیضی می شوند. قطر آنها به طور معمول کمتر از 1 سانتی متر است اما می توانند به 2.5 سانتی متر نیز برسند. آنها ممکن است به لکه های پیری شباهت داشته باشند، به خصوص اگر بصورت خوشه ای ظاهر شوند.

در موارد نادر، درماتوپاتی دیابتی ممکن است در سایر نواحی بدن مانند قسمت بالاتر در رانها یا بازوها یا پهلوها نیز دیده شود.

خود این بیماری بی خطر است و هیچ علائم یا درد اضافه ای ایجاد نمی کند. بنابراین، لکه های پوستی که دارای سوزش هستند یا سوزن سوزن شده یا دارای خارش هستند ممکن است نشانه ای از بیماری پوستی دیگری باشند.

درمان

درمان خاصی برای درموپاتی دیابتی وجود ندارد. از آنجایی که لکه ها خود بی خطر و بدون علامت هستند، درمان غیرضروری است.این وضعیت معمولاً به خودی خود برطرف می شود، اگرچه زمان بهبود می تواند در افراد متفاوت باشد.

اگر فردی از ظاهر لکه ها ناراحت باشد، ممکن است ترجیح دهد آنها را با مواد آرایشی بپوشاند. اگر این بیماری باعث ایجاد لکه های پوستی خشک یا پوسته پوسته شود، مرطوب کننده ها می توانند به کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت این ضایعات کمک کنند.در منابع معتبر پیشنهاد شده است که استفاده از لوسیون های حاوی موادی مانند کلاژن یا گلیسیرین می تواند تغییرات در سطح پوست را کمتر نمایان کند.

پیشگیری

از آنجایی که متخصصان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث ایجاد درموپاتی دیابتی می شود، هیچ راهی برای پیشگیری کامل از آن وجود ندارد.

با این حال، اگر شخصی متوجه شود که لکه ها پس از آسیب دیدگی در ناحیه ظاهر می شوند، ممکن است راه هایی برای جلوگیری از آسیب دیدگی پیدا کند.

مدیریت صحیح دیابت عامل اصلی کاهش خطر عوارض ناشی از آن است. کنترل صحیح قند خون ممکن است از بروز مشکلات جدی بهداشتی مانند آسیب به چشم ها، اعصاب و کلیه ها جلوگیری کند.

اگرچه کنترل موثر سطح قند خون تاثیری در ضایعات موجود نخواهد داشت، اما می تواند از بروز ضایعات آتی جلوگیری کند.

چه موقع باید با پزشک تماس بگیرید

هر فرد مبتلا به دیابت که متوجه لکه هایی در پاهای خود می شود، باید به پزشک مراجعه کند.

پزشکان ممکن است فقط بر اساس علائم، درموپاتی دیابتی را تشخیص دهند. بعید است که نمونه برداری انجام دهند زیرا خطر دیر ترمیم شدن محل زخم، غالبا افراد دیابتی را تهدید می کند.

با این حال، اگر شک کنند که این ضایعات علائمی از یک بیماری پوستی دیگر است، ممکن است از یک نقطه نمونه برداری کنند.

پزشکان ممکن است بخواهند آزمایشات بیشتری را برای اطمینان از کنترل صحیح قند خون در فرد و بررسی آسیب به سایر بافت ها انجام دهند.

همچنین اگر به داشتن علائم اولیه دیابت کنترل نشده مشکوک هستید، باید به پزشک مراجعه کند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•      تکرر ادرار

•      گرسنگی مداوم

•      افزایش تشنگی

•      خستگی

•      تاری دید

•      ترمیم آهسته ی زخم

خلاصه

درماتوپاتی دیابتی به تشکیل لکه های رنگی کوچکی گفته می شود که بیشتر در قسمت پایین ساق پا ظاهر می شوند که معمولاً در افراد دیابتی شایع هستند. علت مشخصی برای آنها هنوز کشف نشده است، اما لکه ها به طور کلی بدون درد هستند و بدون درمان برطرف می شوند. افراد معمولاً می توانند با اقداماتی برای کنترل دقیق سطح قند خون، از درماتوپاتی دیابتی و سایر عوارض دیابت جلوگیری کنند.

هر فردی که به وجود علائم اولیه ی دیابت در خود مشکوک است و همچنین بیماران دیابتی که در کنترل قند خونشان دچار مشکل هستند، باید برای بررسی بیشتر و اطلاع از گزینه های درمانی با پزشکشان مشورت کنند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/diabetic-dermopathy#summary